fredag 27 februari 2015

Veckobrev för vecka 10

Vi har jobbat på hårt under veckan. Vi har bl.a. jobbat vidare med Sveriges landskapstyper. Vi har skrivit en faktatext om Sveriges skog och då pratat om vad begreppen "urskog" och "kalhygge" betyder. Vi har också tittat på avsnitt 4 i "Geografens testamente" (som finns på UR.se) och fått lära oss mer om Höga kusten och vattenkraftverk. För er som var sjuka i måndags är det bra om ni går in och kollar på detta avsnitt hemma.
På måndag kommer jag att skicka hem barnens blindkartor som de gjort här i skolan. På den ena tränar de Sveriges landskap och med den andra tränar de på Sveriges stora städer, öar, sjöar, hav m.m. Eftersom att Sveriges grundläggande namngeografi finns med som ett kunskapskrav för år sex kommer vi att ha ett litet test på detta här i skolan. Det är alltså viktigt att ni hjälper och stöttar dem hemma med att se till att de tränar på dessa så att de kan dem. Måndag 23/3 kommer vi att ha testet, så sätt igång att träna! Hellre lite och ofta än jättelänge kvällen innan!

 I kursplanen för svenska finns följande med i det centrala innehållet för år 4-6:
 "Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag."
För att jobba med detta tittade vi i måndags på HN:s insändarsida och läste en insändare om Varbergs simhall. Sedan provade barnen på att skriva egna argumenterande texter som utgick från politikernas beslut om att några skolor i Sverige ska införa betyg från och med åk 4, som ett test på max 100 skolor med start 2017. Många kloka funderingar och "finfina" texter blev det. Precis som bland politikerna i Sveriges riksdag så är det ungefär hälften av barnen i klassen som är positiva och hälften som är negativa till betyg i fyran.


Vecka 10...

Måndag
Läsläxan ska vara klar och tas med till skolan.
Idrott.
Biblioteket.

Tisdag
Ny läsläxan skickas hem.

Torsdag
Idrott. 

Ha en bra helg!
Mvh Sofie och Eva  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar