fredag 20 september 2013

Veckobrev för vecka 39.

Hej allihopa!

Första vill jag tacka för ett bra föräldramöte, kul att så många kunde komma. Som jag sa på mötet känns det bra att ha fått träffa de flesta av er. Jag har inte träffat Niklas och kunnat kolla upp det där med att få ett "pling i mobilen" när nåt nytt läggs ut på bloggen. Kollar det med honom nästa vecka.

Nu har jag förhoppningsvis "vabbat" färdigt på ett tag, så nu kommer allt att bli lite mer som vanligt för barnen. John (som vikarierat mest nu när jag varit borta) mailade mig och meddelade att allt hade varit kanon och att klassen hade jobbat mycket bra. Elin (som vikarierat på två lektioner) berättade att hon tyckte klassen var fantastisk och var speciellt förvånad över hur de på morgonen bara kom in i klassrummet, lämnade plastfickan och sen satte sig och läste i 20 minuter under knäpptystnad. Det klarade inte ens hennes 9:or (som hon vanligtvis undervisar)! Gissa om barnen hade blivit stolta när hon berättade det för dem : )

I tisdags var vi på en teater som heter "Flickan och havssköldpaddan" och jag tror att de flesta eleverna gillade den. När vi kom tillbaka till skolan fick de skriva brev till de två skådespelarna som ett sätt att arbeta mot kunskapskravet i svenska som talar om att eleverna ska kunna kommentera, ställa frågor och ha åsikter om något de upplevt. Jag kommer i nästa vecka att skicka iväg breven och sen får vi bara hoppas att vi får nåt svar.

I tisdags (med läxböckerna som utgångspunkt) hann vi också prata om att det finns olika sätt att inleda en berättelse på. Jag försökte också hinna titta igenom så många läsprotokoll som möjligt och tyckte att det såg mycket bra ut på flesta håll. Bra jobbat, alla barn och föräldrar! Att läsa mycket är sååå viktigt! Min ambition i fortsättningen är att hinna kolla allas läsprotokoll, men teatrar (och ibland annat) ställer till det så att man inte alltid hinner allt man tänkt sig.

Så till nästa vecka...

Måndag
Studiedag, alla barn lediga.

Tisdag
Ta med läsläxan (denna vecka kommer vi titta lite närmare på personbeskrivningar).

Onsdag
Utegympa, så tänk på "kläder efter väder".

Påminner er om att hålla koll på när det är dags för utvecklingssamtal. Är det någon som har problem med att logga in på familjewebben för att kolla IUP och omdömen från förra läsåret ska ni kontakta en lärare på skolan som heter Fredrik Olofsson så hjälper han er. Hans mailadress är fredrik.olofsson@varberg.se.

Påminner också om läxan att intervjua någon "äldre" om en leksak de hade som små. Lämna in den under veckan så kan vi redovisa dessa sen.

Det har kommit in mycket klagomål angående kvalitén på de individuella skolfotografierna och därför kommer de som vill att ha möjlighet att ta nya foton den 4 okt. Maila mig (sofie.bengtsson@varberg.se) så ser jag till att de får möjlighet att fotograferas på nytt den dagen.

Förvarnar också om att måndag 30/9 kommer hela klassen tillsammans med den andra 3.an och 4:orna att åka in till Påskbergsvallen för att ha friidrott. Mer info kommer i nästa veckobrev.

Hoppas alla får en riktigt skön helg!
Mvh Sofie






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar