I veckan som gått har vi i svenskan jobbat klart med vår bok
”Den långa resan till Amerika”. Vi har bl.a. tittat på brev skrivna av
emigranter och konstaterat att språket har förändrats en hel del på 150 år.
Barnen har också fått träna på att skriva en faktatext om emigrationen och
gjort en bokrecension.
Vi pratar mycket om att det är viktigt att förstå det man
läser och nu märker jag att barnen under sin tysta morgonläsning har börjat
komma och fråga om ord som de inte förstår. Kanske låter konstigt, men det gör
mig väldigt glad för då visar de att de verkligen vill förstå och inte bara
hoppar över ord som de inte kan läsa eller förstår. Som en del i detta arbete fick alla barn
i tisdags en ”läskompis”. För sin ”läskompis” ska man läsa upp en bit av det
man läst i läsläxa hemma. Kompisen som lyssnar kallar vi för ”kontrollanten”
eftersom han eller hon ska hjälpa till genom att lyssna och säga till om något är svårt. Barnen sa när vi utvärderade att de
tyckte det var kul och bra så vi kommer att fortsätta med detta ett tag och som
ni förstår blir det därför extra viktigt att läsläxan tas med till skolan på
tisdagar.
På NO-lektionerna har vi nu börjat göra experiment som ska
lära oss om friktion.
På engelskan jobbar vi med ”familje-ord” den här veckan, så
ni har blivit vackert porträtterade i barnens engelska-böcker.
Bra att hålla koll på vecka 46…
Måndag
Biblioteksdags, skicka med utlästa böcker.
Tisdag
Ta med läsläxan.
Onsdag
Idrott.
Hoppas alla får en trevlig helg!
Mvh Sofie
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar