Förändrade dokumentationskrav
Hösten 2013 ändrades bestämmelserna om utvecklingssamtalet och
den skriftliga individuella utvecklingsplanen i skollagen (2010:800). Ändringarna
i skollagen innebär att kravet på skriftliga individuella utvecklingsplaner
avskaffas i de årskurser betyg sätts. Skriftliga individuella utvecklingsplaner
ska upprättas en gång per läsår, i stället för varje termin, för elever i årskurs
1–5. Utvecklingssamtal ska fortfarande
hållas minst en gång per termin i samtliga årskurser. Information som tidigare
har lämnats i den skriftliga individuella utvecklingsplanen ska nu lämnas
muntligt vid de utvecklingssamtal där skriftlig information inte ges.
I Varberg sker det första
utvecklingssamtalet i augusti/september. Vid samtalet kommer muntlig
information ges kring elevens måluppfyllelse och utifrån detta upprättas en
framåtsyftande plan för läsåret.
I januari sker det andra
utvecklingssamtalet då den framåtsyftande planen utvärderas och revideras vid
behov.
Skola 24
Skola 24 är ett webbaserat system för att hantera närvaro
och underlag inför utvecklingssamtal. Föräldrar och elever kan via webben ta
del av aktuell närvaro samt ta del av information inför utvecklingssamtal.
Inloggningsuppgifter till systemet får ni från skolan.
Omdöme Skola 24
Inför utvecklingssamtal kommer ni i
Skola 24 kunna ta del av dokumentation kring elevens studieresultat och
måluppfyllelse i de årskurser där individuella utvecklingsplaner skrivs.
Frånvaro Skola 24
Frånvaro ger ett heltäckande stöd för
skola och hem att hantera elevens närvaro. Frånvaro kan anmälas och rapporteras
på flera sätt av personer som har olika roller i systemet, exempelvis föräldrar
och lärare. Frånvaro kan rapporteras både via telesvar och via webben.
Systemet kommer att underlätta hanteringen
av närvaro och omdömen och med anledning av de ändrade reglerna kommer mängden
skriftlig information att minska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar